Звіт за результатами моніторингу підсумкових випусків новин Волинської ОДТРК

Звіт за результатами моніторингу підсумкових випусків новин Волинської ОДТРК

Громадські активісти Волині провели моніторинг підсумкових випусків новин Волинської ОДТРК за період з 1 грудня 2013 до 28 лютого 2014 року.

Випуски новин переглядалися на офіційному он-лайн YouTube-каналі Волинської ОДТРК. Мотивом такої перевірки були факти приховування інформації про події Євромайдану у Києві та в Луцьку. Активістам довелося побачити недобросовісне виконання журналістами та керівництвом Волинської ОДТРК своїх обов’язків у надскладний період суспільно-політичної кризи в країні. Зокрема, мова йде про домінування в ефірах новин позиції влади, порушення балансу думок, приховування інформації.

Кількісні показники

Під моніторинг потрапило 57 випусків новин. Не вдалося відшукати 33  випуски новин, адже вони *не були опубліковані на каналі YouTube. (*ми припускаємо, що за 90 днів зими мало б вийти 90 випусків новин. Проте кількість може бути на кілька випусків менше у зв’язку зі святами)

Так, упродовж моніторингу було переглянуто 474 сюжети. З них 88 - присвячено Євромайдану.

За грудень було переглянуто 109 сюжетів, 17 з яких торкалися теми Євромайдану.

За січень моніторинг пройшло 166 сюжетів, 10 з яких були віддані темі Євромайдану.

І за лютий вдалося переглянути 199 сюжетів, 61 з яких - про Євромайдан.

Очевидною є тенденція, що частота показу сюжетів на цю тему збільшилася у лютому, адже саме цього місяця відбувалися найкривавіші події загальнонаціонального та регіональних Євромайданів, а також відбулося повалення влади.

*Тема Євромайдану включала у себе: повідомлення, сюжет про події, що відбувалися безпосеедньо на майдані, про активістів Євромайдану, акції активістів, судові процеси, деталі кримінальних справ, повідомлення правоохоронних органів, заяви, візити, інформація про поранених, допомога пораненим та ін.

Якісні показники

Основними критеріями були: приховування/не приховування інформації, баланс думок, баланс ефірного часу для опонуючих сторін. Проте під час моніторингу ми виявили також фактори: спроби дикредитації теми Євромайдану, оціночні судження у сюжетах або підводках диктора, PR Партії регіонів та прихована реклама, тобто джинса.

Дискредитація майдану:

А) У сюжеті про мітинг на Луцькому Майдані (Тайм-код: 3:08) показали неповнолітніх дітей, яким, нібито, грозить небезпека перебування там. Проте, журналіст не взяв коментаря у жодного з їх батьків, а організатори мітингу не несуть юридичної відповідальності за учасників мітингу.

Б) В одному з сюжетів за 25 січня (Тайм-код 5:40) з військової частини у Луцьку йдеться про те, що мітингувальники завадили журналістам потрапити на прес-конференцію керівника військового керівництва. Проте доказів цього факту таки не було наведено.

Порушення балансу думок

1. 22 січня показали спецрепортаж (Тайм-код 1:53-9:52) про концерт, організований для волинських чиновників. Активісти зірвали його, адже в країні відбувалися революційні події і уже були перші жертви, а чиновники у той час ішли святкувати на концерті. У репортажі дали один синхрон голови ОДА Бориса Клімчука (2:27-2:53), потім синхрони громадських активістів (3:33-4:38), а потім знову Борису Клімчуку дали ефірне слово – 4 хв. (4:39-8:39) А потім ще дають з Клімчуком  один синхрон (9:23-9:51). Якщо загальна тривалість репортажу – 7 хвилин 59 секунд, то з них 4 хв. 54 с. зайняли синхрои голови ОДА Клмчука. У репортажі подано аж три синхрони голови ОДА, що суттєво переважає за синхрони громадських активістів. А пропорція ефірного часу мітингувальників і губернатора така:

  •  (2:27-2:53) і (4:38-8:39) – 4 хв. 54 с. – Клімчук
  • (3:33-4:38) – 1 хв. 5 с. – мітингувальники

Відповідно голові ОДА віддали у чотири рази більше ефіру, аніж кільком мітингувальникам.

2. 6 лютого відбулося  представлення нового голови ОДА. Так, сюжет про мітингувальників тривав півтори хвилини (1:36-3:05=1 хв. 29 с). А сюжет (який називають "відеозвітом") про нового голову ОДА Олександра Башкаленка – майже 15 хвилин (3:14-17:18=14 хв. 4 с).

3. 5 лютого не висвітлили інформацію про скандальну акцію «Бізнес на крові», яка мала на меті ознайомити громадськість із бізнесом членів Партії регіонів. Але уже 12 лютого  (Тайм-код: 13:31) телебачення представило позицію прокуратури, яка підозрює учасницю акції Майу Москвич. Позицій ж підозрюваної не подано.

Позиціонування влади

  • 21 січня у трьох різних сюжетах з восьми представлені - представники влади: Олександр Башкаленко, Віталій Карпюк та Володимир Войтович. Башкаленко 22:00-22:37, Войтович 8:19-9:07, Карпюк 11:15-11:36, 11:46-12:04.
  • 13 лютого у трьох сюжетах з 8-ми – представлений Башкаленко як уже новий голова ОДА (2:30-3:20; 4:02-4:10; 20:00-20:24). У ще одному його заступник Віталій Карпюк (8:14-8:58).
  • У випуску новин за 15 січня Борис Клімчук згадується у новинах тричі підряд: у двох сюжетах - синхрони і ще одній інформації – розповідь ведучої про його зустріч із директором підприємства «Укрістгаз». (2:18-2:57; 7:09-7-43; 9:13-10:09)

Піар Партії Регіонів

У першому випуску новин в 2014 році ВОДТРК вирішила присвятити один сюжет молодіжній організації Партії регіонів. Так, сюжет за 2 січня 2014 року був присвячений роботі цієї структури. (Тайм-код: 6:33). Сюжет про музичний конкурс у Любомлі, який організувала районна молодіжна організація Партії регіонів. Жодного маркування сюжету як рекламного не було.

Тільки один нардеп-мажоритарник?

Окрім цього, якщо позиції щодо Євромайдану висловлювали періодично всі народні депутати-мажоритарники, то чомусь позиція лише  Ігоря Палиці звучала у новинах Волинського телебачення. До того за результатами моніторингу нами було зафіксовано 11 сюжетів та згадок про народного депутата і його благодійний фонд. 

21 січня(Тайм-код: 4:03) один сюжет присвячений благодійному фонду народного депутата Ігоря Палиці, згодом у цьому випуску знову згадується його фонд.

5 грудня - про те, як Фонд Ігоря Палиці надав допомогу інвалідам

12 грудня - про те, як Фонд Палиці вітав чорнобильців

16 грудня - сюжет про хокеїстів, згадка про Фонд Ігоря Палиці

24 грудня - Фонд Ігоря Палиці презентував Програму харчування студентів

15 лютого – знову згадка про Ігоря Палицю

17 лютого – сюжет про купівлю шейкера та благодійний фонд Ігоря Палиці

19 лютого - згадується Палиця, від імені якого висловлюється Ірина Констанкевич

20 лютого – Волинське телебачення взяло коментар у Ігоря Палиці щодо подій у Києві.

Порушення ЗУ «Про рекламу»

Були зафіксовані також рекламні сюжети, не марковані як реклама, тобто джинса:

Зокрема:

-         16 січня у випуску новин транслювався сюжет відкриття приватної лазні у Луцьку.  Перераховано послуги і ціни. (Тайм-код: 22:00)

-          29 січня показали сюжет про університет «Україна» (Тайм-код 17:19).

-          30 січня рекламували макарони луцького підприємця «Avantі» (Тайм-код: 4:45)

-     4 лютого у випуску новин випустили сюжет рекламного характеру про благодійний фонд Олександра Лазорка. (Тайм-код 7:19) Також, нагадаємо, було кілька сюжетів рекламного характеру про Благодійного фонду Ігоря Палиці.

-          10 лютого – реклама Центру хірургії ока професора Загурського. (Тайм-код: 9:55)

Це є порушенням ст. 5, яка забороняє приховану рекламу та ст. 9, яка передбачає, що «інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та  який  формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".

Замовчування інформації

Найбільш поширеним явищем у випусках новин телеканалу стало замовчування інформації. Так, не був висвітлений ряд акцій під стінами УМВС, прокуратури активістів Луцького Євромайдану. Не звучала також інформація про ряд звільнень місцевих посадовців. Натомість, ми спостерігаємо тенденцію позиціонування влади та надавання переваги висвітленню інформації саме про її діяльність, а не революційні події.

ГРУДЕНЬ

-          У грудні лише три із 5-ти Народних віче були висвітлені у випусках новин.

-          Не згадувалося у сюжетах про те, що 18 грудня депутати Луцької міської ради закликали прокуратуру та міліцію займатися розкриттям злочинів, захищати права і свободи громадян, а не тиснути на громадських активістів і політиків.

-          Майже не висвітлювалася інформація про судові справи проти активістів Євромайдану. Так, 13 грудня був показаний сюжет про суд над Майею Москвич. Окрім її судової справи, більше жоден суд не висвітлювався. А їх було ще п’ять. Відповідно не висвітлювалася інформація про те, що Апеляційний суд Волинської області прийняв рішення про пом’якшення міри запобіжного заходу щодо активіста луцького Євромайдану Сергія Григоренка. Що з Майі Москвич зняли навігаційний браслет.

-          25 грудня Луцький міськрайонний суд вирішив обрати у вигляді міри запобіжного заходу до Ігоря Гузя домашній арешт терміном на 60 днів. Згодом Гузя звільнили з-під арешту. Апеляційний суд у Волинській області ухвалив рішення про пом’якшення міри запобіжного заходу до підозрюваного депутата Ігоря Гузя. Не було й інформації про Богдана Шибу, Володимира Бондаря та Миколу Собуцького. Поза тим, що всі всеукраїнські ЗМІ знали про цей прецедент, адже на той час ще в жодній області не було порушено кримінальних справ проти активістів.
- 4 грудня Волинський окружний адміністративний суд скасував рішення Ківерцівської міськради про звернення до керівників держави з приводу ситуації у державі.

-          Не було й висвітлено акції, що відбулася 26 грудня, де працівники волинських ЗМІ влаштували акцію протесту під обласним управлінням міліції. Вони вимагали справедливого розслідування побиття журналістки Тетяни Чорновол.

-          Також замовчали інформацію про пікет прокуратури 27 грудня, де луцькі євромайданівці хотіли зайти в прокуратуру, аби потрапити на прийом до прокурора, але їм завадила міліція.

-          У сюжеті за 23 грудня журналісти забули про поставлене наметове містечко напроти прокуратури.

СІЧЕНЬ

-          9 січня кілька десятків волинян приїхали до будинку голови Волинської ОДА Бориса Клімчука, аби поколядувати і «задати кілька питань». Відвідали вулицю Теремнівську.

-          10 січня шестеро учасників луцького Євромайдану Майя Москвич, Микола Собуцький, Сергій Григоренко, Богдан Шиба, Володимир Бондар та Ігор Гузь 9 січня прийшли в прокуратуру області. Цей візит не був висвітлений.

-          Цього ж дня відбулася презентація Всеукраїнської мережі колективного захисту «Свої». Про це також не було згадано у випуску новин.

-          Оминули й увагою велике щедрування на Луцькому Євромайдані, що відбулося 13 січня.

-          13 січня стало відомо, що згідно розпорядження Бориса Клімчука на Волині закривають Центр патріотичного виховання, який очолювала активіста Майа Москвич. Про це також не було сказано.

-          Проігнорували на ВОДТРК також презентацію ВО «Майдан» 13 січня, яка активно функціонувала два місяці.

-          17 січня під прокуратурою відбулася мирна акція. Захід організували з метою закликати прокуратуру закрити справи проти активістів луцького Євромайдану. Інформація не висвітлена.

-          21 січня майже всю ніч автомайданівці й активісти Євромайдану блокували на дорозі в селі Довжиця ВВ. Жодної згадки про це не було, а також про їх приїзд згодом у військову частину і вартування. Лише потім висвітлювалася інформація про мітинги і блокував військової частини на вул. Лідавській у Луцьку.

-          Також промовчали про прес-конференцію театру Гармидер, що відбулася 21 січня, який виганяли з приміщення районного будинку культури і, який заявляв про політичні репресії. Це був прецедент у країні.

-          У цей же день громадські організації Волині засудили закони, прийняті ВРУ 16 січня. У зверненні Громадський сектор Волині закликав усіх жителів області стати на захист своїх конституційних свобод і громадянських прав, лідерів громадських організацій відмовитися від співпраці з органами влади, а журналістів - не висвітлювати події влади. Волинське телебачення про це мовчало.

-          27 січня Луцький міжрайонний суд ухвалив рішення про закриття справ євромайданівців.

-          28 січня Автомайданівці вимагали відставки голови РДА Володимира Масалова. Той відповів відмовою.

-          29 січня у Києві поранили трьох бійців Волинської сотні в будівлі міністерства агрополітики.

-          У цей же день в Луцьку громадські активісти Луцька пікетували офіс Партії регіонів, закликаючи регіоналів виходити з партії.

-          30 січня - активістів євромайдану Маю Москвич і Ігоря Гузя викликали на допит в прокуратуру.

-          31 січня У Луцьку пікетували «Епіцентр». Також цього дня активісти Євромайдану їздили по домівках регіоналів. У випуску новин не було жодного сюжету про Євромайдан.

 ЛЮТИЙ

-          1 лютого активісти волинського Автомайдану та опозиційні політики провели акції біля осель очільників області, щоб закликати тих виходити з Партії регіонів.

-          3 лютого знову відбувся пікет УМВС з метою припинити репресії. Адже близько сотні людей було викликано на допити.

-          5 лютого відбулася скандальна акція «Бізнес на крові». Інформація про неї не була висвітлена.

-          6 лютого пікетували ОДА. Цей факт Волинське телебачення висвітлило, щоправда обмежено. Згадали, що не впустили усіх журналістів. Але уже наступного дня 7 лютого не згадали, що Волинська медіапрофспілка вимагала в голови ОДА Башкаленка вибачення за порушення прав журналістів.

-          11 лютого активісти майдану просили Консульство Республіки Польща ввести санкції проти волинських посадовців. Не висвітлено. У випуску жодного сюжету про Майдан.

-          13 лютого порушено кримінальну справу проти сотні самооборони «Волинська Січ». Не згадується.

-          У лютому Янукович був оголошений у міжнародний розшук. Про це ні слова не було сказано. Хоч натомість, 21 лютого був цілий великий сюжет про спробу Януковича домовитися з опозицією.

-          17 лютого разом із Сашком Музичком «Правий сектор» пікетував прокуратуру з закликом закрити кримінальну справу проти Самооборони і Майі Москвич. Натомість оголошено лише повідомлення, що прокуратура закрила справу щодо блокування ВВ.

18 лютого

Волинське телебачення показує відеоряд, де активісти б’ють Беркут, стріляють та кидають бруківку і «коктейлі Молотова». Решта випуску це - сюжети про: експеримент щодо пільг на світло; дітей пільгових категорій і допомога їм ОДА; дітей з цукровим діабетом; виставка художниці; прес-конференція акції «Зробимо Україну чистою»; арсенал боєприпасів часів війни; ФК «Волинь» та змагання з пішохідного туризму.

Нагадаємо, що саме 18 лютого розпочали масові вбивства на Євромайдані у Києві.

19 лютого

Майже весь випуск присвячений подіям, що стосуються Євромайдану. Але: нічого не було сказано про те, що в Луцьку вночі пікетували міськвідділ міліції. Також не згадано, що у Києві застрелили бійця «Волинської Січі».

20 лютого

Уже цього дня  згадують між іншим про першого убитого бійця «Волинської січі», про якого згадали на сесії Волиньради.

 Згодом  назвали число убитих бійців Волинської сотні. Нічого не сказали про мітинг під облрадою. Також не висвітлено, що Луцькі ВВ-шники «здалися» демонстрантам.

Не сказано й про те, що депутати Волиньради Дибель і Бегаль вийшли з Партії регіонів.

21 лютого

Випуск новин ще наповнений євромайданівськими сюжетами. Але не сказано числа убитих в Києві. А їх на той день було 77. Регіонали почали виходити з ПР: заступник Башкаленка Лобач  вийшов з Партії регіонів, головний освітянин Волині вийшов з Партії регіонів, Ващук вийшла з фракції Партії регіонів. Також на Волині знесли пам'ятник Леніну. Про це ні слова.

 22 лютого

СБУ відмінила антитерористичну операцію. Хоч раніше згадували, що ця операція запущена. Башкаленко подав у відставку. Факт не висвітлений слова.

 24 лютого

Не були висвітлені такі важливі події як:

  • Янукович - у розшуку.
  • Як у Луцьку «Беркут» ставав на коліна.
  • У головного податківця Волині вимагають відставки.
  • Театр «ГаРмИдЕр» передумали виселяти.
  • Спецназівці з «Сокола» не прийшли на луцький Майдан.

25 лютого

Інформаційне пожвавлення щодо Євромайдану зменшується. Не висвітлено фактів.

  • Луцькі міліціонери понаписували рапорти про звільнення.
  • Головний міліціонер Волині подав у відставку.
  • Офіційно: Янукович – у розшуку.

26 лютого

  • Правий Сектор прийшов до головного лісника Волині.
  • Колісник пішов з посади головного лісника Волині.
  • Прокурора Волині звільнили.

 28 лютого

  • «Межигір'я» по-волинськи: екскурсія лісовими маєтками.
  • «Головний лікар» Волині написав заяву про звільнення.
  • Прокурори подумали і вирішили не йти на луцьке віче.

 Загальні висновки

Інформаційна політика Волинського телебачення, на прикладі випусків новин характеризується неодноразовим замовчуванням фактів, що відбувалися на Луцькому та Київському Євромайданах.

Замовчування проявлялося у відсутності сюжетів про важливі події Євромайдану у Києві. Натомість ряд випусків новин характеризувався скупченням сюжетів про творчі конкурси,  виставки та паркетні заходи.

Другою суттєвою і дуже помітною тенденцією є відсутність балансу думок. Ми відшукали кілька випусків новин, де голова ОДА міг бути три присутній у трьох різних сюжетах.

Також у ефірах телеканалу представлені однобокі сюжети, де представлена позиція працівника державної структури, натомість відсутня позиція опонуючої сторони. У нашому випадку активістів Євромайдану.

Другим типом порушення балансу була не співмірність ефірного часу. Так, якщо події Євромайдану висвітлювалися, то на активістів виділяли 1-3 хвилини, на представника влади 8-15 хвилин.

У грудні та січні кількість сюжетів, присвячених Євромайдану, була найменша. Натомість у лютому їх найбільше. Спостерігаємо збільшення кількості сюжетів на цю тему у зв’язку із подіями в Києві. Проте 18 лютого була застосована маніпуляція у спеціальному репортажі, який висвітлював події на Київському Євромайдані однобоко. Увесь відеоряд показував лише як активісти Майадну бють працівників «Беркуту» та внутрішніх військ, але ніяк навпаки. Проте вже у той день відбулися масові вбивства активістів. Після боїв 18 лютого спостерігається частіше висвітлення тем Євромайдану. І у найгостріші дні 19-20 лютого припадає найбільша кількість сюжетів.

Практично не подавалися відомості про кількість убитих активістів на київському Євромайдані. Також практично не була висвітлена інформація про потреби Євромайдану, хоч подібні повідомлення у активні фази революції надсилалися щодня. Лише один раз була подана інформація, за нашими спостереженнями, про рахунок, на який збираються кошти для поранених та сімей убитих.

Також дуже помітною є тенденція - відсутність будь-якої критики влади, ба більше - чітке позиціонування державних органів влади. Важливо також зафіксувати відсутність дискурсу у сюжетах новинних випусків телеканалу і представлення позицій. Тобто не спостерігалося конфронтації думок різних сторін на певну тему. Також випуски новин подавалися очевидно без втручання у політичні питання. Ці питання навіть не порушувалися.

Отже, інформаційна політика новинних випусків телеканалу нова Воилнь під час подій Євромайдану характеризується домінуванням позиції виконавчої гілки влади в області. Під час моніторингу зафіксовані факти незбалансованої подачі інформації, викривлення та приховування суспільно важливих фактів.

Результати моніторингу доводять недобросовісне виконання роботи керівництва та журналістів телебачення проти інтересів громади.

Першим кроком до зміни буде заява про звільнення генерального директора ВОДТРК Ольги Куліш, яка несе за усі ці відомості видані телеканалом персональну відповідальність. Окрім неї це мають зробити й її заступники.

Після призначення нового керівника, який повинен пройти громадські слухання, він повинен реформувати телеканал, а інформаційна політика повинна буде узгоджуватися із новоствореною громадською радою при Волинській ОДТРК.

Варто переглянути:

-          Спецрепортаж (який не увійшов у хронологічні рамки моніторингу, але демонструє грубе порушення балансу думок) про те, як місцева влада (члени Партії регіонів) влаштувала пункт обігріву, який не мав ніякого відношення до Євромайдану. Тривалість репортажу -  8:54 хв., 5 хвилин і 42 секунди з якого виділені на синхрони заступника голови ОДА, очільника облорганізації «Партії регіонів» Олександра Башкаленка (Тайм коди: 1:25-1:53; 2:01-7:15)

-          «Неповнолітні в рядах пікетувальників»

-          Прихована реклама лазні (Тайм-код: 21:44)

-          Розгін концерту для чиновників 22 січня. (Тайм-код: 1:53)

-          Про кримінальну справу проти Майі Москвич. Обвинувачення прокурора і відсутність позиції підозрюваної. (Тайм-код: 13:16)

-          Висвітлення подій 18 (Тайм-код: 00:00)

-          Мітинг під ВОДРК (Тайм-код: 13:54)

-          «Ми об’єктивно висвітлюємо інформацію» – керівництво ВОДТРК (Тайм-код: 5:01)

Моніторинг проводили: Марія Доманська (Громадський сектор Волині), Дмитро Безвербний (Громадський сектор Волині), Оксана Петрук (журналіст Волинського телебаченні), Ірина Кунинець (журналіст Волинського радіо).

 *Презентація моніторингу відбулася у понеділок, 14 квітня. Результати, опубліковані на сайті, з врахованими поправками від працівників ВОДТРК, присутніх на презентації.

Розповісти друзям: 
comments powered by Disqus