Іміджеві публікації без маркування та «невинні згадки» про кандидатів: Як у лютому «джинсували» волинські ЗМІ

Іміджеві публікації без маркування та «невинні згадки» про кандидатів: Як у лютому «джинсували» волинські ЗМІ

Впродовж лютого 2019 року спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА у Волинській області моніторили публікації у друкованих та онлайн-ЗМІ і виявили десятки випадків розміщення іміджевих матеріалів на користь кандидатів у Президенти України. Видання, згадуючи про кандидатів, частини їх програми та переваги порівняно із іншими учасниками передвиборної гонки, не маркували матеріали як політичну рекламу.

Зауважимо, що під час аналізу спостерігачі не враховували публікацій, де лише констатували інформацію про висунення політиків для участі у виборах, а також повідомлень, де поряд із іменем політиків не було згадано слів «кандидат», «висунення» або іншої інформації стосовно балотування кандидатів. Натомість враховували матеріали, які містили ознаки передвиборної агітації, інформацію про передвиборні програми, обіцянки, заяви, плани на посаді, а також публікації, які були спрямовані на висвітлення кандидата у позитивному світлі.

Як «джинсували» друковані ЗМІ

Під час аналізу волинських друкованих видань виявили низку інформаційних повідомлень про кандидатів у президенти, які не були марковані як «політична реклама», однак містили «рекламу» особистостей кандидатів, їхні заяви, повідомлення про ініціативи, позитивну інформацію тощо. Такі матеріали можна розцінювати як «джинсу», оскільки, всупереч вимогам виборчого законодавства, вони не мали належного маркування.

Зауважимо, що в результаті моніторингу було виявлено чимало публікацій, де згадувалось  ім’я Петра Порошенка. Втім, він не завжди згадувався поруч зі словом «кандидат», а в ЗМІ висвітлювали також його діяльність як чинного Глави держави. Відтак, враховувалися лише публікації, які стосувалися Порошенка як безпосередньо претендента на пост Президента України – зокрема, тексти, які розповідали про те, що він іде на другий термін, описували плани на наступні 5 років тощо.

Так, у газеті «Вісник + К» за 7 лютого опублікували матеріал під назвою «Судячи з того, що російське телебачення каже про Порошенка, - він робить усе правильно», - Олег Сенцов» на користь кандидата. У матеріалі розповідають, що Порошенко балотується вдруге та описують «стратегічні пріоритети» його плану.

Також у «Цікавій газеті на вихідні» опублікували матеріал «КРУТИй старт». У статті не згадується слово «кандидат» поруч із іменем Петра Порошенка, однак весь матеріал акцентує увагу на тому, чому Порошенко «йде на другий термін», цитує озвучену ним статегію здобуття економічних перемог тощо.

У газеті «Волинь» за 12 лютого у рубриці «Політика» виявили публікацію під назвою «Бідність – ворог не менший, ніж Росія» на користь Петра Порошенка. Вона розповідає про форум «Відкритий діалог», де презентували команду кандидата, та описує про головні завдання на другий термін.

Матеріал під назвою «Порошенко чи Путін: вибір 2019» опублікували того ж дня у газеті «Волинь». У публікації йдеться про форум «Від Крут до Брюселля. Ми йдемо своїм шляхом» і заяву про те, що чинний глава держави йде на «другий термін» та плани на «наступну п'ятирічку». У статті на шпальтах цього ж видання за 14 лютого «Здолати бідність в Україні за 5 років» розповідають про бачення Петра Порошенка щодо економічного зростання країни, про яке той розповів на форумі «Відкритий діалог».

Також друковані ЗМІ опублікували щонайменше три матеріали з ознакою «джинси» щодо Валентина Наливайченка («Громадсько-політичний рух Валентина Наливаченка «Справедливість»). У публікаціях Наливайченка скрізь представляють саме як кандидата в Президенти. Зокрема, у «Волинській газеті» за 14 опублікували два позитивні матеріали на користь кандидата під назвою «Залізна воля Валентина Наливайченка».

У газеті «Волинь» за 12 лютого на користь цього ж кандидата  у розділі «Людина і суспільство» опублікували матеріал під назвою «Валентин Наливайченко: Я знаю, як відновити мир на Донбасі та очистити владу».  Також у випуску за 14 лютого розмістили матеріал «Валентин Наливайченко закликав об’єднатися для захисту вільних та справедливих виборів».

Також один матеріал виявили стосовно Анатолія Гриценка («Громадянська позиція»). У випуску «Вісник + К» за 14 лютого розмістили матеріал «Команда президента: Гриценко представляє людей, які посядуть керівні пости у разі його перемоги». Видання цитує Анатолія Гриценка як кандидата у президенти та розповідає про члена його команди Віктора Трепака.

«Джинса» в онлайн-виданнях

У ході моніторингу виявили низку немаркованих матеріалів на користь кандидатів в інтернет-виданнях. Однак їх розміщення не регламеноване чинним виборчим законодавством. Нагадаємо, що Закон України «Про вибори Президента України» регулює лише друковані, телевізійні, радіо-ЗМІ та інформаційні агентства. Таким чином, в умовах сучасного інформаційного суспільства, коли одним із найпопулярніших джерел інформації є саме онлайн-ЗМІ, розміщення немаркованих матеріалів в таких виданнях можна розцінювати як недобросовісне ведення виборчої кампанії окремими кандидатами та порушення принципу рівності кандидатів.

Зауважимо, що іноді матеріали мали відверто іміджевий характер: описували переваги кандидатів порівняно із їх опонентами, повідомляли передвиборні обіцянки. Часом же новини не містили «джинсової» інформації, однак при описі політиків тут чітко зазначали, що йдеться саме про особу, яка є кандидатом. Також волинські онлайн-видання опублікували чимало новин, у яких йшлося про кандидатів, однак позначали їх як «коміка», «нардепа», «президента», а часом взагалі обходилися лише самими прізвищем та ім’ям. Відтак, під час моніторингу враховували лише ті публікації, де можна чітко ідентифікувати кандидатів як таких.

Матеріали, які містили обіцянки, заклики, позиції кандидата чи елементи його передвиборчої програми, а також такі, які показували кандидата винятково із позитивного боку умовно можна назвати «іміджевим контентом». Новини різного змісту, які, однак, вказували, що йдеться про особу саме як кандидата, можна розцінити як «приховану піар-рекламу».

Тож найбільшу кількість «іміджевого контенту» у волинських оналайн-ЗМІ вияили на користь Валентина Наливйченка - спостергіачі зафіксували 19 таких матеріалів.

Видання «Волинська правда» за період з 1 по 28 лютого розмістило 13 публікацій,  покликаних створити позитивний образ кандидата. Йдеться, наприклад, про новини «Наливайченко виступає за створення Міжнародного фонду доомоги постраждалим від агресії РФ»«Наливайченко вимагає негайного розслідування фактів корупції оточення президента в оборонній сфері(відео)», «Відрізняється від інших кандидатів у президенти: розповіли, чому варто  голосувати за Валентина Наливайченка» тощо.

Зокрема,  у день візиту Наливайченка до Луцька, 7 лютого, видання опублікувало 3 новини, у яких розповідали про пункти передвиборної програми та вислови кандидата («Валентин Наливайченко презетував у Луцьку свою передвиборчу програму», «Потрібно інвестувати в мову, і тоді все буде добре» - Валентин Наливайченко у Луцьку», «31 березня ми побачимо справжню соціологію», - Валентин Наливайченко про «передбачення» результатів виборів»). Також у виданні розміщували заяву керівника штабу від імені кандидата.

Заважимо, що у лютому матеріалів про вказаного кандидата на сайті було значно більше – 47, однак станом на початок березня гіперпосилання, де вони були розміщені, уже неактивні. Публікації було видалено.

Було виявлено також кілька публікацій на користь цього кандидата марковані зірочкою. Після прес-конференції Наливайченка у Луцьку іміджевий контент за її результатами опублікували одразу кілька видань. «ВолиньPost» опублікувало дві новини, марковані зірочкою «У Луцьку Валентин Наливайченко назвав свої перші кроки на посту президента» (7 лютого) та «Валентин Наливайченко закликав об’єднатися для захисту вільних і справедливих виборів» (8 лютого). Також новину «Я йду в президенти, щоб знищити корупцію у владі», - Валентин Наливайченко в Луцьку», марковану зірочкою, розмістило видання «Волинь 24». На шпальтах «Першого каналу соціальних новин» опублікували матеріал «Валентин Наливайченко представив у Луцьку передвиборчу програму». У публікаціях йдеться про пріоритетні кроки на посаді президента, заклики для об’єднання тощо.

Ще по одній публікації 7 лютого з’явилося на шпальтах «Першого каналу соціальних новин» та «Волинь.Ua» із однаковим заголовком «Валентин Наливайченко закликав об’єднатися для захисту вільних і справедливих виборів»). У них йдеться по заяви кандидата після отримання посвідчення у ЦВК.

На користь Анатолія Гриценка  у волинських онлайн-ЗМІ виявили 11 іміджевих  публікацій. Матеріали під назвою «Віддано служити людям може лише чесний президент Анатолій Гриценко, не залежний від олігархів і корупції» виявили 26 лютого на сайтах «Район. Володимир-Волинський»«Район. Горохів»«Район. Камінь-Каширський»«Район. Ковель», а також на агрегатові новин «Район. IN.UA». У публікаціях йдеться про відвідини членами команди кандидата волинських міст та зустрічі їх із громадами. Наприкінці вказано, що новини написані за матеріалами прес-служби та розміщений тег «Реклама». Також на сайті-агрегаторі 27 лютого розмістили публікацію «Чому Президентом України має бути військовий», у якій йдеться, що «команда лідера «Громадянської позиції» Анатолія Гриценка назвала аргументи, чому варто голосувати за їхнього кандидата».

Матеріали за результатами зустрічі із командою кандидата у Луцьку розмістили також «Волинь 24» «Волинські Новини» та «Конкурент», які свої новини промаркували зірочками.  Натомість, видання «Перший канал соціальних новин» дві публікації за результатами зустрічі промаркувало тегами «політична реклама» У них йдеться по «команду Анатолія Гриценка», чому варто підтримувати саме цього кандидата на виборах, та хто займе посади у разі якщо Гриценко стане президентом.

На користь Руслана Кошлинського (Всеукраїнське об'єднання «Свобода») виявили шість матеріалів на шпальтах видання «Волинь. Ua». 1 лютого видання опублікувало новину «В Україну потрібно повернути заробітчан та озброювати ЗСУ», - Кошулинський». 4 лютого - матеріал«Росія має заплатити Україні за десятиліття окупації, – Руслан Кошулинський», 24 лютого -  «31 березня – день, коли ви можете змінити хід держави. Наша справа – вибирати добро», – Кошулинський», а 27 лютого - «Конституційний суд фактично дозволив розкрадати бюджет, - Кошулинський». У цих матеріалах цитують висловлювання кандидата, його ставлення до певних речей, міркування стосовно стабілізації економіки тощо.

Ще дві новини стосувалися висловлювань щодо Кошулинського відомих осіб. Обидва матеріали опублікували 26 лютого – «На Кошулинського конкуренти не змогли знайти жодного компромату» та «У Кошулинського, як військового та націоналіста, є план перемоги, – Віталій Капранов».

Іміджеву публікацію щодо Петра Порошенка також було виявлено у лютому в одному з видань. Так, 9 лютого ІА «Конкурент» опублікувало новину «Порошенко пообіцяв швидкісний інтернет в кожне село», у якій розповідають про початок передвиборчої програми президента та стратегії подолання ним бідності в країні.

Медіа-згадок, які, зауважимо, не завжди були виключно позитивними, рекордну кількість – 26 – має Володимир Зеленський («Слуга народу»). Зокрема, низка новин стосувалися призначення Валерія Стернійчука представником «Зе!команди» на Волині (такі повідомлення були на шпальтах «Волинських новин»«Конкурента»«Перший канал соціальних новин»«Під прицілом»«БУГ»). Деякі ЗМІ шукали детальнішу інформацію про представника кандидата на Волині («Конкурент»), чи повідомляли про призначення представників у інших регіонах («Перший канал соціальних новин»). Дві новини стосувалися челенджу кандидата («Під прицілом» та «Т1 – сайт твого міста»). Також 4 публікації розповідали про переслідування кандидата (дві опубліковані на «Волинських новинах» та по одній – на «Конкуренті», «Т1 – Твій портал» та «Під прицілом»). Ще три новини стосувалися конфлікту довкола концерту за участі цього кандидата у Львові (матеріали розмістили на «Першому каналі соціальних новин»,  «Волинь. UA» та «Т1 – сайт твого міста»). Також «Перший канал соціальних новин» написав про охоронця кандидата, якого помітили на цьому ж заході.

Окрім того, низка новин про Зеленського-кандидата з’являлася на різних сайтах, не дублюючись на інших. 7 лютого на сайті «Т1 – сайт твого міста» опублікували заяву кандидата щодо зв’язку із олігархом. Двічі поспіль про кандидата згадувало видання «Конкурент». Уматеріалі «Я всім дуже вдячний!»: Зеленський прокоментував ймовірну заборону «Слуга народу – 3» від 14 лютого йдеться про спроби заборонити серіал за участю кандидата, а у «Пасажир, який потрапив в кабіну пілота», – Кличко про Зеленського» від 17 лютого цитують думку мера Києва стосовно кандидата.

21 лютого сайт «Під прицілом» опублікував повідомлення «Гроші не пахнуть: волинські газети зганьбились, опублікувавши «чорнуху» проти Зеленського». Наступного дня на шпальтах «Волинської правди» повідомили, що ЦВК не зніме кандидатуру Зеленського у разі несплати «Слуги народу – 3» із виборчого фонду. Також цього дня «Волинські новини» опублікували новину «Президент Зеленський – крок до парламентської республіки, – політтехнолог», де Зеленського називають «лідируючим кандидатом».

24 лютого «Волинь. UA» розмістило новину зі згадкою Володимира Зеленського як кандидата «Зеленський привітав українців із 23 лютого, а потім стер допис». 26 лютого сайт «T1.ua – Твій портал» опублікував матеріал «Зеленському у злих есесмесках погрожували розправою. Аноніма знайшли».

Згадки про Анатолія Гриценка як кандидата опублікували принаймні десять разів. Зауважимо, що більшість із них стосувалися призначення довіреною особою Анатолія Гриценка Івана Смітюха (новини про це опублікували «Під прицілом», «Волинь. Ua»). Видання «Волинь. Ua» розмістило коментар щодо довіреної особи, де згадується, що Анатолій Гриценко як чинний кандидат. Також дві новини стосувалися призначення нового очільнка обласного осередку партії, у яких згадували про те, що він водночас очолить обласний штаб кандидата у президенти Анатолія Гриценка. Зауважимо, що спостерігачі не враховували 4 новин про демарш керівника обласного осередку партії Гриценка, адже у їх тексті політика згадували не як кандидата, а як очільника партії.

Окрім того, 7 лютого «Волинські новини опублікували новину «Заяви штабу Гриценка про прослуховування в СБУ назвали сумнівною інформацією». 11 лютого на сайті «Конкурент» розмістили матеріал «Гриценко призначить Олександра Савченка головою НБУ, якщо стане Президентом». Ще дві новини на сайті «Т1- твій портал» стосувалися позову проти кандидата з боку народного депутата Ірини Геращенко. 22 лютого на сайті «Під прицілом» повідомили про «чорний піар» стосовно кандидата в президенти у волинській газеті.

Стосовно Юлії Тимошенко (Всеукраїнске об'єднання «Батьківщина») виявили сім медіа-згадок. 8 лютого інтернет-виданя «Буг» опублікувало матеріал «Тимошенко вимагає у Порошенка зняти із виборів її однофамільця». Того ж дня аналогічні матеріали із схожими заголовками опубліквали видання «Перший канал соціальних новин»«Під прицілом» та «Волинські Новини». Також 8 лютого «Під прицілом» опублікувало новину «Які інструкції написані у зошитах для агітаторів Порошенка», де цитують Юлію Тимошенко як кандидата у президенти.22 лютого«Волинська правда» розмістило дві публікації зі гадкою про кандидатку: «Тимошенко вважає Зеленського небезпечним експериментом» та «Вибори 2019: Тимошенко розхвалює Авакова», де цитують слова із її прес-конференції.

Також у лютому волинські інтернет-видання розмістили шість новин зі згадкою кандидата у президенти Олександра Вілкула («Опозиційний блок – Партія миру»). Усі вони, зауважимо, були пов’язані із інцидентом у Бердянську, коли кандидата облили зеленкою. Повідомлення про цю подію розмістили «Волинські Новини», «Перший канал соціальних новин», «БУГ», «Під прицілом», «Волинь. UA» та «Т1- Твій портал».

Про Романа Насірова (самовисування) поряд зі згадкою того, що він є кандидатом, щонайменше тричі написали волинси волинські оналйн-ЗМІ. 7 Лютого сайт «T1.ua – Твій портал» розмістив новину «У «бідного» Насірова знайшли підпільні 300 тисяч баксів (фото)»
У тексті про Насірова пишуть як про екс-голову ДФС, який офіційно зареєстрований кандидатом у президенти. 8 лютого на «Під прицілом» написали про те, що нардеп обливНасірова водою у прямому ефірі,  14 лютого також видання опублікувало матеріал «Рахунки Насірова у Британії заарештували». У матеріалі йдеться про статки Насірова коли він був головою ДФС, однак пізніше розповідають про його декларацію, як він подав вже як кандидат на посаду президента.

Про Валентина Наливайченка як кандидата без реклами передвиборчої програми у лютому написали один раз - «Волинська правда» 6 лютого анонсувала його візит до Луцька. Про Сергія Капліна у статусі кандидата протягом лютого також  написало лише одне інтернет-ЗМІ. Видання «Конкурент» 16 лютого розмістило новину про те, що Каплін дисктував в ефірі «5 каналу» на тему передбвиборної програми, прийнявши програму Гітлера за власну.

Ще одна згадка стосувалася Андрія Садового, який уже не є кандидатом станом на 6 березня. Йдеться про новину за 8 лютого на «Волинських новинах» «Порошенко шантажував Садового сміттям: мер Львова опублікував угоду з президентом».

Водночас одна новина  від 12 лютого на «Волинській правді» стосувалася одразу двох кандидатів: «Сам не гам і другому не дам: чому Садовий не об’єднується із Гриценком». 12 лютого «Волинські новини» опублікували матеріал «ЦВК незаконно зареєструвала Порошенка кандидатом у президенти, – Купрій», у якому теж йдеться про двох кандидатів.

Нагадаємо, згідно з частиною 3 та частиною 5 статті 9 Закону України «Про рекламу», інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». Водночас прихована реклама забороняється.

Відповідно до частини 5 та частини 6 статті 63 Закону України «Про вибори Президента України», кандидат на пост Президента України має право публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації усіх форм власності за рахунок коштів свого виборчого фонду. Агітаційні матеріали публікуються на підставі угоди, що укладається між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата на пост Президента України та редакцією друкованого засобу масової інформації. Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції друкованого засобу масової інформації публікація цих матеріалів забороняється.



Джерело - Громадянська мережа ОПОРА

Розповісти друзям: 
comments powered by Disqus